dinsdag 10 januari 2017

Bandentest Schwalbe One 28 mm 2016/17


Ymte van InterCityBike stuurde me recentelijk een tweetal nieuwe Schwalbe One 28 mm banden toe om te testen. De eerder geteste Schwalbe Pro One 28 mm stelde behoorlijk teleur. De One is een mooi gemaakt bandje dat rond 174 gram weegt. Daarmee is ie 20 gram lichter dan de Pro One.


Bij de eerste slinger van de pendel, ik begin steeds met de hoogste geadviseerde druk, zie ik direct dat de One duidelijk beter loopt dan de Pro One. Het is best raar dat een zich Pro noemende band met precies dezelfde breedte langzamer is dan een 'standaard' band. Opvallend is dat de One bij 7.0 bar vrijwel even snel is als de Pro One. Nog opvallender is dat de Pro One, met de groene tekst in de sheet, op 6.0 bar juist weer lichter loopt dan de One.


Er worden altijd per druk 6 metingen gedaan. Hoewel het statistisch mogelijk beter is de hoogste en laagste waarden niet af te trekken, doe ik dit toch om de resultaten uit het verleden vergelijkbaar te houden. De pendeltijden zijn meestal binnen de seconde gelijk. Zijn er uitschieters naar boven en naar beneden, dan vallen die meestal af. Die deviatie ontstaat vooral soms bij wat smallere banden omdat de pendel vlak voor ie echt stilstaat wat wiebelt. Dit komt omdat het asfalt niet 100% vlak is. Voor het gemiddelde maakt het niet uit.

De conclusie is dat  de One op hogere druk lichter loopt dan de Pro One. Vergeleken met de eerder geteste 23 mm One is deze 28 mm versie bij 8.0 bar ongeveer even snel als 23 mm op 10 bar. Dat levert meer comfort op zonder in te leveren op snelheid. Bijzonder is wel dat de One 23 mm die ik in 2015 testte duidelijk sneller is dan de nu geteste 28 mm One. Die 23 mm One uit 2015 was met 145 gram wel erg licht.

De snelheid op hogere temperatuur, ik test nu in mijn garage bij 19,4 graden C, is behoorlijk goed. Gaat de temperatuur omlaag, dan leveren deze smalle bandjes snel op snelheid in. Bredere banden hebben daar minder last van. De F-lite is en blijft de snelste in de winter. 

Vandaag kreeg ik een mailtje van een gebruiker die recent met F-lites is gaan rijden.
Heb nu al wat gefietst met de nieuwe F-Lites.
Ik was ronduit verbluft over de soepelheid waarmee ik nu de Quest vooruit trapte, dit had ik veel eerder moeten doen.
Het genot waarmee je nu over slecht wegdek heen fietst is ook geweldig.



7 opmerkingen:

Edward H zei

Hoi Wim,

Ga je ook nog testen doen met de Schwalbe Pro-one 28-406 Tubeless?, want die band lijkt wel weer snel te zijn in de praktijk ook bij de wat koudere temperaturen.
Tenminste als ik de verhalen op internet mag geloven :-)

Groeten,
Edward

Wim Schermer zei

Hi Edward,
Tubeless banden rijden 3 tot 5% sneller dan banden met butyl binnenbanden. Een Pro One tubeless wordt daarmee echt geen snelle band. Vaak is een latex binnenband even snel of soms nog sneller dan tubeless.
Heb jij een test gezien waarbij de Pro One in koude omstandigheden wordt getest?
Naar mijn weten ben ik de enige die dit eerder grondig heeft getest.

Edward H zei

Hoi Wim,

Ik heb verder geen testen gezien maar op het Duitse Velomobiel forum had iemand geschreven:
"The Pro-One tubeless when it's cold : they stay really efficient:
This morning the ground temperature was around -5°c, no wind and it is foggy. Also there was lots of leaves on the ground.
I did 146W average and my average moving speed was 37.6km/h. In the summer, for such power, I do 40.8km/h average. That's an efficiency loss of only 8%. With the GP, I was losing something like 25-30%"

Dus vandaar dat ik dat zei maar heb zelf hier niet mee getest.
Ben zelf misschien van plan om ook een DF te kopen vandaar dat ik banden die geschikt zijn voor de DF in de gaten hou :-)
Het blijft jammer dat er geen brede banden onderkunnen wat kan me bijna niet voorstellen dat de DF dan zoveel langzamer zou worden als de wielkasten een paar mm groter zouden worden, maar ja dat is weer een ander vakgebied :-)

Wim Schermer zei

Hi Edward,
Die info van de man op het Velomobilforum klopt per definitie niet. Een verschil in snelheid van 25 tot 30% in vergelijking met zomerse omstandigheden klopt niet. Wel kan een band 25% zwaarder lopen in de winter maar aangezien de rolweerstand maar een deel van de totale weerstand is, lopen de snelheidsverschillen zeker niet op tot 25%.
Ik heb de Pro One nog hier en zal, mits het nog winter wordt, een koude test doen.
Groeten,
Wim

Clément zei

Dear Wim,

The data that Edward was referring are from me. And I would like to confirm them.

First of all, concerning the Pro- One, I have now more than 4000 km data, tubeless, with ground temperature variating from -7°c to +33°c. I collect the data for every commute I do and I can measure the impact of different weather conditions (temperature, fog, wind or rain). The Pro One (tubeless) are doing good at low temperatures (I am losing 5-8% efficiency compared to the summer). At high temperatures, they are doing better (+0.5km/h on my average speed for my commute) than my 23-406 One (2015). If you really want to evaluate the Pro-One, it might make more sense to use them tubeless, especially for low temperature tests.
Concerning my data with the Continental Grand Prix, my overall extra energy consumption for low temperatures was about 25-30% compared to the summer. I was speaking of a difference in energy spent, not a difference of cruising speed. I calculated that 80% of this extra energy comes from frictions (tires, bearings and chain), the 20% remaining are coming from air resistance. I have a couple of set of Continental Grand Prix; if you want to measure their rolling resistance at low temperature, I wouldn’t be surprised if they are worse than the Kojak.

With kind regards
Clement

Peter J zei

Hallo Wim,

Hebt u een idee welke bandjes tegenwoordig top zijn voor mijn lowracer? Ik rijd met een Cobrabikes lowracer, 20" wielmaat 406.

Ik heb online al wat gezocht maar bots veelal op heel erg dure banden die hier niet te verkrijgen zijn..

Graag advies.

Groeten, Peter

Wim Schermer zei

De vraag is wat je er van verwacht. Wil je snel, dan is de geteste Schwalbe One 28 mm prima. Wil je goedkoop en duurzaam, dan heb ik ook nog de Schwalbe Marathon voor je in de aanbieding. Kost een tientje per stuk.