donderdag 29 januari 2015

Sinner toer/race kap maar toch cabrio


Vanmiddag rij ik naar Enkhuizen waar Bram Smit zojuist de naakte VeloTilt heeft afgeleverd. Deze versie van de VeloTilt zonder stroomlijn is nu heel ver geëvolueerd. De wielpoten zijn aangepast en de lagering van deze wielpoten loopt prachtig licht. De lock is nu zover geperfectioneerd dat een simpel tikje omhoog tegen een heveltje de fiets doet blokkeren. Hetzelfde heveltje omlaag klikken deblokkeert het kantelmechanisme. Een technisch hoogstandje.

Jan Reus en Piet Kunis zijn bij Velomobiel.nl geweest en hebben een complete top van een Quest XS meegekregen. Hier zal Jan een contramal van maken om de kappen voor de Quest XS nog beter te kunnen opspannen bij het lamineren. Ook hebben zij de beloofde Shredda en Almotion banden mee waar ik de komende tijd mee ga testen.
De mannen zijn nog even langsgegaan bij InterCityBikes.nl. Piet is even in de DF gekropen maar lag bijna met DF en al op zijn kant. De veel smallere spoorbreedte in vergelijking met een Mango is wel even wennen. Piet en Jan hebben veel bewondering voor de fraaie bouw van de DF fietsen.

Als ik de werkplaats in Enkhuizen binnen kom zijn Piet Kunis en Jan Reus bezig met het monteren van de plank voor de nieuwe wielophanging in de VeloTilt. De verandering van drooglopende glijlagers naar grote kogellagers vereist een andere positie van de plank waaraan de wielophanging is bevestigd.

Sinner kap als cabrio
Piet Kunis schetste eerder de contouren van een veelzijdige toer/racekap met vizier voor de VeloTilt. Piet is zelf een enthousiast rijder in zijn Mango. Hij heeft daar inmiddels een SuperMango van gemaakt. Een snelle en ook mooie staart, vergroting van de wielkasten om F-lites toe te kunnen passen, afsluitende en met de besturing meedraaiende platen aan de onderzijde van de wielkasten. Dit maakt Piet's Mango waarschijnlijk tot één van de snelste Mango's die er zijn.

Piet is ook in het bezit van een Sinner toer/racekap. Piet heeft even mogen ruiken aan de nieuwe Mango toer/racekap van Velomobielonderdelen.nl. Dat beviel hem wel maar als je al een Sinner kap hebt en meer wil moet de portemonnee weer open. Inventief als Piet is bedenkt hij een oplossing om een soort deelbare Sinner kap te maken.

De eerste ruwe schets laat een lagere Sinner kap zien, de zaag gaat erin. De hoge en bolle top van de kap wordt eraf gezaagd. Jan Reus zal een nieuwe, lagere en vlakkere top ontwerpen en lamineren. Het stevige verband in de kap is dan niet meer aanwezig. Om dit weer te herstellen wordt er een verbindingsstrip gemaakt vlak voor de tunnel. Het wordt zo een kruising tussen een Velomobielonderdelen.nl en een Sinner kap :)

De nieuwe kap wordt heel veelzijdig. Met de nieuwe top erop zal er een mooie, lagere, en ook snellere kap ontstaan. Wil je cabrio rijden, dan kan de top eraf en onderdeks meegenomen worden. Het originele vizier kan blijven zitten, maar kan ook verwijderd worden. Aanvullend kan op de liggende deksel een minivizier worden geplaatst.

Dit alles is een deelproject van een groter project om de Mango top grotendeels scharnierbaar te maken. De nieuwe toer/racekap kan daaraan bevestigd blijven en zo mee naar voren scharnieren.