vrijdag 14 november 2014

Mango toer/racekap


De afgelopen vier maanden zijn nieuwe toer/race kappen geïntroduceerd voor de Quest, Strada en Quest XS. Er is een jaar door ons aan gewerkt. De nieuwe serie ziet er niet alleen mooier uit maar maakt de velomobiel duidelijk sneller dan de eerste generatie kappen. De nieuwe kappen hebben dezelfde grote zichthoek zonder dode hoeken.


De laatste maanden bereikten ons nogal wat vragen van Mango rijders of zo'n mooie snelle kap ook voor de Mango beschikbaar zou komen. Met trots kan ik hier melden dat dit nu inderdaad het geval is.


De eerste kap uit de mal wordt door Jan snel voorzien van een vizier en ik kan de eerste foto's maken. Het in kleur of blanke lak spuiten en de complete afwerking met deflector, bedieningspootjes, neopreen beschermingsranden en een eventuele rand rond de liggende deksel, komt later. Piet Kunis, de eigenaar van de Super Mango, komt graag naar Enkhuizen rijden om de foto's op zijn Mango mogelijk te maken.


Piet heeft een Sinner kap, de tweede en vierde foto, die hij heeft voorzien van ruitjes bij de ronde ventilatiegaten. Als Piet zittend in de Mango de nieuwe Velomobielonderdelen.nl Mango kap opzet valt hem het uitstekende zicht op. Ook Piet vindt de nieuwe kap heel mooi passen op de Mango.


De nieuwe kap is lager dan enige andere kap in de handel. Dat kan betekenen dat ie te laag is voor sommige rijders. Geen probleem, de kap kan in iedere gewenste hoogte worden uitgevoerd. Geen 'one size fits all' maar maatwerk.
Dit geldt vanaf vandaag ook voor de kappen voor de Quest, Strada en Quest XS.
De prijs van de Mango toer/racekap is € 495,-. De eventueel verhoogde kappen hebben dezelfde prijs.


Op Ligfiets.net staat onderstaande fotobewerking van redacteur, vertaler en illustrator Theo Zweers. Mooi is te zien dat de kap van Velomobielonderdelen.nl een veel beter rondom zicht biedt in vergelijking met de Sinner kap. Vooruit en naar de zijkanten is het zicht volledig ongehinderd. Op de projectie van de beide kappen op Ligfiets.net is goed te zien dat de Velomobielonderdelen.nl kap zelfs naar achteren meer zicht biedt.





10 opmerkingen:

Johan zei

Wow, de nieuwe kap ziet er goed uit. De Mango ziet er met de nieuwe kap een stuk strakker uit (imho).

Vraagje over de diverse hoogtes die leverbaar zijn. Hoe weet je welke hoogte je moet bestellen? Betekent dat dat je met je vm voor bestellen langs moet komen om te passen? Of is een foto van de rijder in zijn/haar vm voldoende voor jullie om de juiste hoogte te bepalen? Of is er een paskap die per post verstuurd kan worden?

Anoniem zei

hallo,
als indicatie voor de hoogte;
ik pas er met mijn 181 cm lengte
onder en heb dan nog 1 cm speling.
groet,
Piet Kunis

Anoniem zei

Tja, als je praat over mooi...ik vind persoonlijk de Sinnerkap eigenlijk mooier bij de Mango. Bij nieuwe kap vind ik het vizier te vlak liggen ten opzichte van de steil aflopende staartlijn. Maar de kap zal vast sneller zijn, zo oogt het in ieder geval wel. Wat ik me wel afvraag is in hoeverre de stroomlijn verstoord wordt als je het vizier een eindje open moet zetten voor verkoeling. Bij een kap die de stroomlijn zoveel verbetert zal dat vast meer snelheid kosten dan bij een Sinnerkap. Maar het is wel een mooi stukje vakwerk!

Groeten Benny

De Bobslee zei

Hallo Piet,

Is die speling dan met of zonder helm? Kan ook van belang zijn om te weten voor mensen die belangstelling voor de kap hebben en wel met helm rijden ook onder de kap.

Groeten, Adri.

Quezzzt zei

Ik vind de Mango met de nieuwe kap er in ieder geval heel snel uitzien, ook al staat ie stil :-))

Ik vind zelfs dat het van de Mango een beetje een andere velomobiel maakt qua uiterlijk. Wat zeker een pluspunt is.

Wim Schermer zei

Benny,
Als je het vizier open zet kost dat natuurlijk wat snelheid.
Bij een kap van Velomobielonderdelen.nl is het snelheidsverlies heel gering omdat door het lage scharnierpunt het vizier bovenaan mooi blijft aanliggen, ook als ie bijv. 2 cm openstaat. Het snelheidsverlies is dan iets meer dan 0,5 km/u bij 50 km/u.
Maar... in onze kap kan, in tegenstelling tot een Sinnerkap, een Nacaduct in het liggende deksel gemaakt worden. Er komt dan heel veel frisse lucht binnen zonder dat dit de snelheid beïnvloedt.
Op dit moment worden 8 van de 10 kappen met een Nacaduct uitgerust.

Wim Schermer zei

Adri,
Die speling is zonder helm. Het rijden met een helm onder een toer/racekap is niet nodig. Niet omdat ik dat vind, maar omdat bij een aantal koprollen met velomobielen de kap de rijder uitstekend tegen verwondingen blijkt te beschermen.

Wim Schermer zei

Quezzzt,
Deze Mango is waarschijnlijk de snelste die er is. Piet Kunis heeft, in samenspraak met David Wielemaker, een nieuwe staart gemaakt van boven tot beneden. Dat ziet er al heel mooi uit.
Met de nieuwe toer/racekap is ie inderdaad heel fraai geworden.

Marcel Tisseur DF315 zei

Goedendag,

Jullie maken hele mooie kappen maar nog mooier is dat spiegeltje van Piet Kunis.
Is het een idee om deze spiegel leverbaar te maken, ik denk dat daar veel belangstelling voor zal zijn.
Groet,
Marcel

De Bobslee zei

Hoi Wim,

Dat dacht ik al, dat de speling zonder helm was...Ik geloof gerust dat een helm niet nodig is onder een kap, en reed in het begin ook zonder helm onder de kap. Maar er zit thuis nog iemand die daar grote problemen mee had, met mijn afdaalsnelheden in gedachten.....
Om de kerk in het midden te houden rijd ik dus nu consequent met de helm, zowel met als zonder kap.
Het is even wennen, maar goed te doen.
De kappen zien er inderdaad snel uit, en sluiten ook prachtig aan!
Wat dat betreft is een compliment aan de maker op z'n plaats!

Groeten, Adri.