maandag 29 april 2013

Spezi Germersheim 2013

Zaterdagmorgen vroeg rijden Jan Geel en ik naar Germersheim in Duitsland om de jaarlijkse Spezialradmesse te bezoeken. Jan Reus, de kappenman, heeft flink last van zijn rug. Dan is 1100 km autorijden en twee dagen slenteren geen optie. Jan blijft thuis, jammer.


Na ruim 4 uur rijden zijn we in ons hotel en wandelen we naar de beurs. Het is met 9 graden C. steenkoud en het regent vrijwel voortdurend. Germersheim maakt zijn reputatie, vorig jaar 27 gr. C., dit jaar bepaald niet waar. De buitenstandhouders staan te vernikkelen van de kou. Wij kijken eerst maar eens in de hallen rond.

Het is overal smullen van de mooie spullen die er te zien zijn. Een Oostenrijkse jongeman, Christian Haupler, maakt prachtige fietsen en steps van gelamineerd hout. Onwaarschijnlijk mooi van vorm en afwerking. Dat mooie wordt afgewisseld met grove zelfwerkzaamheid. Wat te denken van een Alleweder waar een hele cockpit op geknutseld is, Hoe bedenk je het.

Uiteraard kijken wij met veel belangstelling naar de verschillende tilting constructies. Die variëren van mooie traploze constructies tot eenvoudige pen-in-gat verbindingen. Deze laatste constructie was de eerste die wij bedachten en snel weer verlieten. Op een open driewieler blijkt dit wel goed te werken.

Bamboe blijkt ook een bouwmateriaal te zijn waarvan meerdere fabrikanten gebruik maken. Ziet er heel leuk uit en kost vrijwel niks. Als je wat wil zien qua aandrijving, dan kun je op de Spezi echt aan je trekken komen. Handbediening, handbediening en trapaandrijving, zelfs een schitterend uitgevoerde trapaandrijving met Dyneema kabels is er te vinden.

We ontmoeten twee Fransen die een uiterst vernuftige tilting velomobiel hebben ontworpen, de Mosquito. Als ik hen vraag of ze weleens gehoord hebben van een VeloTilt roepen de mannen in koor 'Wim Schermer'. 'Ja, die staat voor jullie'. Ze zijn compleet verbaasd en blijken ons project op de voet te volgen op mijn blog. De Fransen hebben een website.

We zien ook voorbeelden van ernstige 'over-engineering'. Een velomobiel/trike achtige van 54 kg schiet zo wel zijn doel voorbij. Geen nood voor de ontwerper, er zitten twee elektromotoren op.

Voor het eerst zien we een compleet Chinese stand. De standbemanning knikt en buigt vriendelijk. Hun ligfietsen zijn een kruising tussen een Baron (achtervork) en een M5 Shockproof.
De fietsen zijn voorzien van allerlei tierelantijnen. Dat zal niet direct de Europese smaak zijn.
Ze zullen het wel leren.

Uiteraard bezoeken we alle Nederlandse stands zoals die van Sinner, Velomobiel.nl, Alligt, Flevobike, LTE en vele anderen. De Orca van Flevobike wordt buiten intensief bekeken en bereden. Bij Velomobiel.nl worden ze letterlijk overvallen door de drukte.
Al met al een schitterende beurs waar we volgende jaar zeker weer naar toe gaan, met of zonder VeloTilt :)