maandag 4 februari 2013

Relevantie van testen 2

In Nederland is er weinig discussie over het testen met de pendel. Dat is in Duitsland wel anders. Daar wordt op behoorlijk wetenschappelijk niveau gediscussieerd. Kijk maar eens op het Duitse Velomobilforum waar al honderden berichten zijn gepost:
http://www.velomobilforum.de/forum/showthread.php?27184-Ermittlung-von-Luft-und-Rollwiderstand&p=368462#post368462
en hier:
http://www.velomobilforum.de/forum/showthread.php?33238-Trägheitsmoment-des-Laufrads-ermitteln&highlight=Tr%E4gheitsmoment

Men denkt vooral dat het onderling verschil in gewicht van de banden een heel ander traagheidsmoment oplevert. Als gevolg daarvan schat men in dat dat grote verschillen zal kunnen opleveren.

Leonardi D. vraagt me of het mogelijk is om op de buitenkant van de banden gewichten aan te brengen en een nieuwe serie metingen te doen. Enkele Duitse Mango rijders willen graag weten of ik ooit de Schwalbe Tryker heb getest. Nou en of :)
Die Trykers liggen nu ruim anderhalf jaar op zolder en ik ga ze maar eens pendelen. Banden die lang in het donker bewaard worden gaan over het algemeen lichter rollen.

Voor de gewichten neem ik twee kunststof lijmklemmen (samen 176 gram), een metalen lijmtang (416 gram) en een zogenaamde 'moordenaar' (1478 gram).

Eerst doe ik een serie metingen met de warme Tryker banden op de koude asfaltgoten. De pendel doet het gemiddeld 46 seconden. Als na een flink aantal uren de asfaltgoten zijn opgewarmd doe ik opnieuw een nulmeting.
Nu pendelt de Tryker 53 seconden. Warme banden op een koud wegdek scheelt dus in het geval van de Tryker 7 seconden ofwel ruim 15%.

Dan de metingen met de gewichten.
De 0-meting met de Tryker is 53 seconden.
Met de beide kunststof lijmklemmen (176 gram) pendelt de Tryker 52,3 seconden
Met de metalen lijmklem (416 gram) pendelt de Tryker 51,1 seconden
Met de moordenaar (1478 gram) pendelt de Tryker 50 seconden.

De verschillen zijn dus 0,7 sec, 1,9 sec en 3 seconden. Deze waarden moeten worden gecorrigeerd voor de grotere luchtweerstand en het grotere gewicht waardoor de rolweerstand toeneemt. Daarmee worden de verschillen nog kleiner.

De gegevens heb ik naar Leonardi gestuurd en hij reageert onmiddellijk:

Danke Wim,
Du bist schneller als ein 20-Jähriger.
Dann macht es in der Realität bei verschiedenen Reifen vielleicht weniger als 0,5 Sekunden aus, ist nicht der Rede wert.
Ich hätte mehr gedacht.
Danke und viele Grüße Leonardi