vrijdag 30 november 2012

Anti-lek strategie met Super Moto en Michelin Protek Max

Gisteren is de Furious Fred met bubbelbiba Michelin Protek Max getest. Dat viel behoorlijk mee. Vandaag test ik de Schwalbe Super Moto 60 - 559 met normale binnenbanden en met één bubbelbiba.

De standaard procedure wordt weer gevolgd. De beide Super Moto's worden omgelegd, tot 5 bar opgepompt om netjes te centreren en vervolgens weer leeg gemaakt. De Super Moto heeft een grijze strook langs de hieldraad. Dit is heel handig om te zien of de band goed centreert. De laser beeldt een klein lichtvlekje af op de 10 meter verder gelegen garagedeur. Met een kaartje met een fijn raster kan ik de laser en dus de pendel zien bewegen.



Dan wordt een aantal malen heen en weer gependeld om binnen en buitenband aan elkaar te laten wennen. Nu start ik met pendelen op 2.0 bar, het is tenslotte een joekel van een strandband. De pendel wordt 3x voorover en 3x achterover getrokken en gestart. Van deze 6 metingen wordt de traagste en de snelste geschrapt. Van de resterende vier metingen wordt een gemiddelde uitgerekend tot 1 cijfer achter de komma. Van één van de metingen maak ik een filmpje dat hiernaast staat. Gemaakt met de iPhone 5. Kijk er maar eens met volledig scherm naar, ziet er toch best goed uit voor TL licht.

Zoals verwacht blijkt de Super Moto nog lichter te lopen dan de Furious Fred. Zie hiervoor de tabel. Maar zou ie ook zo goed reageren met de bubbelbiba?
Het resultaat is totaal onverwacht. Op 3 bar is de combinatie duidelijk trager dan zonder bubbelbiba. Tot mijn grote verrassing blijkt de Super Moto op 4 en 5 zelfs sneller te zijn met de bubbelbiba dan met 2x SV 13F. Vraag me niet waarom, meten is weten. Zie de tabel voor de resultaten.

Ik wil wel eens voelen hoe dit nu rijdt. De Super Moto is een band waar ik een haat-liefde verhouding mee heb. Hij loopt heerlijk licht, maar wil wel lek en boven 5 bar barst ie van de velg af. Uiteraard met de nodige schade aan de banden en gehoororganen. Na montage ga ik een dikke bui tegemoet die boven Alkmaar en de Schermer hangt. Dat levert mooi licht op. Duizenden ganzen gaan voor me op de wieken. Het rijdt weer als vanouds prettig licht, zelfs bij dit koude weer. Het nare gehobbel met de Vredestein Perfect Moiree is verleden tijd. De snelheden zijn prettig hoog, het werkt dus echt. Helaas zitten de dijkwegen weer onder de modder en lijkt het hier en daar wel een ijsbaan.