maandag 9 april 2012

Quest op het dak

Nu onze Audi S6 is gestolen en de Yaris van Marian geen trekhaak heeft ben ik de plannen om de Quest op het dak van de auto te vervoeren aan het concretiseren.

Ik heb er al lang over nagedacht, mede omdat de volgend jaar arriverende Tesla model S geen trekhaak zal krijgen.
De volgende methode is veilig en kan ik volledig alleen doen.

Principe en constructie
Op de auto komt een standaard dakdrager met 2 aluminium of stalen dwarsbalken. Op deze dwarsbalken komen twee - afneembare - aluminium U-profielen in de lengte richting van de auto. Dan moet er een subframe komen waarop de Quest kan worden bevestigd. Ook dit zijn twee lange U-profielen waar de voorbanden in passen. Deze twee lange U profielen worden aan elkaar verbonden met dwarsbalken. Dit kan gelast, maar ook geschroefd worden voor latere compacte opslag. De achterste dwarsbalk kan t.b.v. extra stabiliteit bijv. een meter breed, met de nylon wielen aan de buitenkant, worden gemaakt. Er ontstaat zo een vierkant rek met een ingelaste steun voor het achterwiel van de Quest. Het rek moet aan de voorkant van de Quest zo veel langer zijn dat ik voor de Quest staande de voorste dwarsbalk kan oppakken. Dit grote rek moet worden voorzien van twee wielen, zowel aan voor- en achterzijde. De voorste wielen, kunnen simpele nylon rollen zijn, moeten gaan rollen in de naar boven gekeerde U-profielen op het dak.

Werkwijze
Ik zet de Quest op het subframe en maak deze vast met sjorbandjes aan de wielen, precies zoals de Quest nu op de aanhanger staat. Ik stap aan de voorzijde in het subframe en til dit, met Quest, omhoog. De achterste wielen maken dat het subframe zich makkelijk laat verrollen. De voorste wielen van het subframe zet ik in de dakprofielen. Het profiel is aan de achterkant dicht gelast zodat de Quest niet terug kan rollen. Dan stap ik onder het subframe vandaan en loop naar achteren. Daar pak ik de achterste dwarsbalk op en til deze omhoog. Ik loop naar voren en tegelijk rolt het subframe met Quest naar voren.
Als de Quest goed op de auto staat, staan de voorste nylon wielen tegen een stuit. Als het geheel op de auto staat wordt het subframe met sjorbandjes vastgemaakt aan de aluminium profielen.
Rijden maar.

Voordelen
-Geen aanhanger meer nodig.
-Hogere snelheid mogelijk dan met de aanhanger (max 90 km/u)
-Quest kan eenvoudig op de grond worden vastgezet
-Er hoeft maar de helft van het gewicht van de Quest, plus wat profielwerk, opgetild te worden.
-Alles verloopt volledig gecontroleerd.

Enneh… het is weer eens wat nieuws.

Bram Smit gaat het samen met mij maken. Ik moet alleen de spullen inkopen.
Klaas de Jong is al enthousiast over mijn idee en is al aan het tekenen geslagen. Op zijn blog komen mooie tekeningen.