woensdag 28 maart 2012

3AX pedalen

Wat is dat nou weer? Nou, misschien wel een heel goed idee.

3AX pedalen zijn nog niet op de markt. Daarom papegaai ik de beperkte informatie op de site maar na.

'In een ideale wereld sluit je racefiets naadloos aan op je lichaam, en zet je spierkracht om in snelheid.

In de echte wereld wringt het. De voeten van veruit de meeste mensen zijn van nature zo dat de voorvoet niet precies een hoek van 90 graden maakt met het lichaam. Meestal staat de binnenkant van de voorvoet iets hoger dan de buitenkant, soms is het juist andersom. Daarnaast verandert deze hoek ook nog eens wanneer we bewegen, zoals bij het afrollen van de voet wanneer we lopen. Normale racefietspedalen forceren je voeten en benen in een onnatuurlijke positie, waardoor je spierkracht niet optimaal kunt overbrengen.

Een onnatuurlijke positie resulteert ook in een onevenwichtige belasting van je gewrichten. Dit kan leiden tot pijn of ongemak tijdens het fietsen of op termijn tot blessures.

Het gepatenteerde 3ax pedaal past zich wél aan je voetstand aan, zelfs tijdens de pedaalslag. Het pedaal zet zich naar je voet door enkele graden naar binnen of buiten te kantelen. Het pedaal schommelt om een draaipunt dat zich ter hoogte van je enkel bevindt. Hierdoor wordt de benodigde hoek in het pedaal gerealiseerd terwijl dit niet ten koste gaat van de stabiliteit van het pedaal.

We zijn de pedalen op dit moment aan het optimaliseren voor we de productie starten. Dit doen we samen met een testteam van vijftig geselecteerde wielrenners.


Ik ben uitgenodigd om mee te doen met het testwerk. Dat hoort wel zo'n beetje bij me. Wil je ook testrijder worden, kijk dan eens op http://3ax-cycling.com/ en meld je aan om mee te testen.

Mango toch met F-lite banden

Mango rijders zijn gelukkige rijders. Een goed uitziende fiets met een uitstekende stabiliteit in bochten door zijn grote spoorbreedte. Past in een klein schuurtje en heeft terecht veel trouwe eigenaren.
Maar één geluk moeten deze rijders ontberen, de snelle en comfortabele F-lite banden.
Piet Kunis, een gelukkige Mango rijder uit Hoorn wil nog gelukkiger worden met zijn Mango en heeft uitgevlooid waarom F-lite banden niet op een Mango passen. Hieronder zijn relaas.

Bij mijn onderzoek om te kijken of een F-lite band, in de voorwielkast van een Mango past, heb ik het volgende geconstateerd.

* Ik heb de F-lite gemonteerd op een 19 mm velg en deze daarna op de as geschoven.
wat blijkt, de F-lite past in de wielkast en draait vrij.
* echter ik kan nauwelijks sturen, want als ik dat doe beweegt het wiel zich ook een stukje voor- of achterwaarts en loopt dan aan.

Daarna heb ik de Kojak weer gemonteerd en het stuur maximaal gedraaid.

* de kleinste ruimte in de wielkast, aan voor- en achterkant van het wiel is dan 8 mm.
* de grootste diameter van Kojak 35 mm band, gemonteerd op een 19 mm velg is ...485 mm.
* de diameter van een F-lite band op een 19 mm velg is 512 mm.
* dus is de straal van de band 13,5 mm hoger.
* er is dus voor en achter... 13,5 -8 mm = 5,5 mm ruimte te kort.

Dat is waarschijnlijk net iets meer dan de materiaal dikte van de wielkast en dat zowel voor als achter, over een rechthoekje van 15 x 8 cm.
Ik denk dat het mogelijk is om eerst aan de buitenzijde van de wielkast extra materiaal aan te brengen en daarna materiaal aan de binnenzijde van de wielkast te schuren en dit daarna af te werken, met een matje.
Op deze manier moet het volgens mij mogelijk zijn om ook Mango rijders te laten genieten van de befaamde F-lite's.
Ik heb nu andere drukte, maar na de zomer wil ik dit in overleg met Jan wel eens proberen.


Als meerdere Mango eigenaren zouden willen rijden met de onvolprezen F-lite banden, dan wil Jan Reus er mogelijk wel iets voor bedenken dat dat mogelijk wordt. Laat het weten.

Bij de foto:
De door Jan Reus prachtig herstelde Mango van Piet Kunis. Piet crashte 6 december vlak bij ons huis.