maandag 10 oktober 2011

Kettingtandwiel eindelijk voorzien van goede lagers

Veel velomobielen worden tegenwoordig uitgerust met SKF E2 wiellagers. Deze lagers lopen 50% lichter dan normaal gemonteerde lagers. Die lichte loop wordt bereikt door een beter ontwerp, nauwere toleranties en betere smering. Het is te verwachten dat de E2 lagers langer meegaan dan de gewone SKF lagers. Alle SKF E2 lagers zijn in de webwinkel te koop.
De E2 lagers worden op verzoek door Velomobiel.nl en de Velomobielgarage Noord-Holland ingebouwd en zij hebben ze ook in voorraad.

Lichtlopende wiellagers zijn voor de hand liggend. Maar waarom zitten er in het kettingtandwiel dan nog steeds goedkope Chinese lagertjes van enkele dubbeltjes?. Dit terwijl het kettingtandwiel enorm veel meer omwentelingen maakt en veel zwaarder belast wordt dan welk wiellager ook.

Om aan die ongewenste situatie een eind te maken heb ik besloten Alligt te vragen kettingtandwielen te maken met ..... SKF E2 lagers.
Deze 64 mm kettingtandwielen zijn nu klaar en in de webwinkel te bestellen. Vanaf nu kunnen dus alle lagers in Quest en Strada van de gewenste hoge kwaliteit met een superlichte loop zijn.

Let op! Deze kettingtandwielen inclusief 2 stuks SKF E2 608 lagers per kettingtandwiel zijn uitsluitend bij Velomobielonderdelen.nl te koop voor de tijdelijk bijzonder lage aanbiedingsprijs van € 29,90. De losse lagers waarvan er in ieder kettingtandwiel twee zitten kosten 9 euro per stuk.

Vanaf nu is er dus een goedkoop fluisterstil kettingtandwiel dat ook nog eens prachtig licht loopt.

Uiteraard blijven de goedkopere kettingtandwielen gewoon te koop voor € 20,-.

Nieuwe E3 lamp, nieuwe tanden en kapmallen voor XS

Vanmorgen rij ik met Kees van Hattem naar Velomobiel.nl. Mijn mooie SuperNova E3 voorlamp is defect en een nieuwe lamp ligt al in Dronten. Ook wil ik mijn bergverzet achter met een reeks van 11 - 34 tanden vervangen voor een 11 - 28 cassette. Deze cassette heeft een betere spatiëring van de versnellingen voor gebruik op de vlakke weg. Op hogere snelheden zat er een te groot gat tussen het kleinste tandwiel en de naast grotere.
Tijdens wedstrijden en voor de wind, dan gaat het wel tussen 62 en 65 km/u, trap ik juist als een bezetene rond met het 57-tands tandwiel voor. Theo zet er een 61-tands voor in de plaats. Uiteraard is de kleine 30 niet meer te schakelen, maar dat is in ons vlakke polderland ook niet nodig. Wel blijft het 42-tands middenblad bruikbaar.
Theo is anderhalf uur bezig om alles om te zetten. Ook de fijne carbon kettingafscherming, rust in de tent, moet wat hoger gemonteerd worden.

Van Allert krijg ik een complete set mallen mee om de toer/race kap voor de nieuwe XS Quest te maken. Daar zijn al diverse bestellingen voor binnengekomen.

Kees winkelt er voor zijn Velomobielgarage Noord-Holland lustig op los. Hoofdbestanddeel van de dozen met o.m. banden zijn Schwalbe Marathon Plus banden. Wil je echt in de winter niet uit je fiets om een lekke band te verwisselen, dan is dit de enige band waar je gegarandeerd niet mee lek rijdt.

Als laatste lever ik twee mooie witte racekappen af en neem de slechts licht beschadigde racekap van Budi Jonkhart mee voor reparatie.