donderdag 21 april 2011

Aantasting O-ringen door Teflon of minerale olie

Op 19 november 2010 heb ik twee nylon flesjes deels gevuld met Shimano ketting olie resp. natte Teflon. In beide flesjes heb ik twee soorten Polycord en een Viton rubber ring geplaatst. Zo nu en dan heb ik gecontroleerd of de beide smeermiddelen de verschillende O-ringen aantasten. Dit was steeds niet het geval.
Nu ik de ketting van mijn nieuwe Quest na 1500 km de eerste keer wil smeren, beëindig ik de proef na 5 maanden.
En wat blijkt, zowel de olie als de Teflon hebben de O-ringen in het geheel niet aangetast. De dikte van de ringen is tot op de 1/100 ste millimeter gelijk gebleven. Ook de flexibiliteit is precies gelijk aan niet-getest materiaal.

De conclusie is duidelijk, niet de olie vernielt de O-ring, maar de ketting is daarvoor verantwoordelijk.
Betekent dat er rond het nieuwe kunststof kettingwiel van Alligt zo nu en dan enkele nieuwe O-ringen moeten worden geplaatst. Dat lijkt elke 3000 tot 5000 km te moeten gebeuren. Doe je dit niet, dan krijgen de kunststof tanden de volledige druk van de ketting te verwerken en gaan dan snel kapot.

Reactie Hajo na 260 km met racekap

Zoals ik gisteren meldde heeft Hajo Eckstein gisteren een racekap opgehaald in Dronten. Natuurlijk zijn Jan Reus en ik benieuwd naar zijn reactie. 260 km onder een racekap met temperaturen tot 25 graden C. zijn op het eerste gezicht eigenlijk ondoenlijk. Zoals Kees en ik ook al vaststelden is het onder de racekap, uit de zon met het vizier op een kier, toch prima te doen. Met het beplakken van de bovenkant van het vizier met warmtewerende folie kan de warmte nog effectiever worden geweerd.
Onderstaand de reactie van Hajo.

Hi Wim,

I returned well at home at 22:40. The total time has been 8:10 h - exactly the same as the way to Dronten. But instead via Venlo/Nijmegen/Arnhem I returned via Zulphen/Emmerich/Xanten, 10 km more, less humps, more traffic on the fietspads.

This 520 km trip has been the longest one I did by Quest. But you have sent my before a photo of this famous cap, giving me additional motivation ;-)

In reality the cap is a very professional part with a lot of details showing a lot of practical research & development.

- The visier is easy to adjust in a safe way during riding and allows fresh air around the head - also riding at summer temperatures in the sun like yesterday afternoon.

- The reflecting light is reduced by black areas at the air stream deflector and the dimmed surface of the cover.

- The fastening on the Quest by velcro tapes is easy, foam distance pieces assure stable and low noise position without scratching the Quest.
Tightly fixed there was some noise from the velcros but I did not any fine tuning as I want to use the daylight by riding.

- Surely you hear some more sounds from the Quest and I remembered that I have forgotten to please Theo for some drops of oil for the chain. And also general tuning of the drivetrain is still on my to do list.

- The pure carbon finish looks great. I have chosen a white finish for lower heat absorption in the sun and better visibility in the rain.
Your idea with the clear varnish stripes looks great.

Up to now the main motivation for me is the protection from rainy weather - a rain cap instead of race cap ;-) But we will see ...

Many thank's for your fine work Wim & Jan

Cu - Hajo