donderdag 15 juli 2010

1e carbon Quest in augustus

Vandaag rijden Kees van Hattem en Jan Geel met mij naar Velomobiel.nl in Dronten. Het waait hard, op de vlakte 6 Bft. Op de dijk van Enkhuizen naar Lelystad is het even tricky op het moment dat we over de kruin van de dijk naar het oostelijk gelegen fietspad rijden. De Quest wordt flink door elkaar geschud en er moet stevig opgestuurd worden.
In Dronten wordt mijn fiets Ierland geschikt gemaakt. Allereerst past Ymte op de draaibank de beide Kneesavers aan. Hij ziet kans om de breedte van twee centimeter terug te brengen tot 12 mm. Nu kan ik zonder de body te raken mijn voeten goed ronddraaien. Ook raak ik met mijn kuiten de kettingafscherming niet meer.
Jan Wijn bouwt de veerpoten uit en stelt vast dat ik er wel heel veel olie in gespoten heb. Vervangen hoeft niet, nieuwe 'schuimpjes' en goed schoonmaken is voldoende. Er wordt voor een nieuw blad 53 geplaatst ter vervanging van het 57-tands blad. Nu kan ik alle voorbladen weer schakelen, een voorwaarde voor Ierland. De cassette achter, een 11-28, wordt vervangen door een 11-34.
Met een 30 voor en een 34 achter moet ik wel omhoog kunnen komen. De grote omtrek van de Schwalbe Super Moto maakt die 34 echt nodig. Kees van Hattem heeft een 32 achter en klimt dus iets zwaarder. Voor Kees is een 50 mm brede Kojak dan ook een betere keus. Kees neemt een Kojak mee zodat ook voor hem het klimmen goed zal verlopen.
Jan vervangt twee voorwiellagers. Deze niet gesmeerde hybride keramische lagers zijn na 4500 km nog in goede staat, maar omdat ik ze heel licht hoor, wil ik voor de reis naar Ierland geen risico nemen.

Carbon Quest
Ik wist, ik beschreef dat hier al, dat er een plug van een Quest in juni mee is gegaan naar Tsjechië. De bouwer van de Strada heeft daar mallen van gemaakt en kan er dus weer nieuwe Questen mee gaan bouwen. Het goede nieuws is dat dat carbon Questen gaan worden. De Tsjechische fabrikant heeft er zin in, want al in augustus komt de eerste carbon Quest naar Nederland. Die fiets moet uiteraard goed getest worden. Ook de leveringsomvang is nog niet vastgesteld. Wel is de verwachting dat een min of meer standaard uitgeruste carbon Quest net onder de 30 kg kan blijven. De meerprijs lijkt met rond 1200 euro heel redelijk.

De rit naar huis is er een van uitersten. Voor de heel harde wind rij ik tot 64 km/u, op het vasteland vraagt 30 km/u al aardig wat trapvermogen. Wij stoppen even bij de snackwagens bij de Houtribsluizen. Jan Geel maakt me attent op de 'bediening' in de snackwagen. Dat is een hond, een bizar gezicht.
Op het grastalud van de dijk huizen duizenden spreeuwen. Als wij langsrijden gaat het hele stel de lucht in en vormen zich letterlijk wolken spreeuwen. Dit bijzondere schouwspel houdt ons vrijwel de hele rit over de dijk bezig.
Na een winderige maar snelle tocht ben ik na 195 km weer thuis.