woensdag 7 april 2010

Bandentest overzicht 20" en 26" in grafieken

Alle resultaten van de bandentests van de afgelopen twee dagen zijn verwerkt. De testgegevens staan in de spreadsheet met rechts een grafiekje. Er zijn steeds per band en per bandenspanning twee rolproeven gedaan. Als de afstand tussen de twee proeven meer dan een halve meter beloopt, dan wordt een derde proef gedaan. De twee dichtst bij elkaar liggende waarden worden genoteerd.
Statistici zullen mogelijk kritiek kunnen hebben op het beperkte aantal de proeven. De reproduceerheid van de waarden zijn naar onze mening voldoende voor een betrouwbaar beeld.
Op de eerste dag is er gelanceerd vanaf het platform op een hoogte van 15,5 cm. De gang waar de metingen zijn gedaan is 58 meter lang. De Geax Tattoo had bijna de hele gang nodig. De waarschijnlijk nog iets lichter lopende 26 inch Durano's zouden meer dan 60 meter nodig kunnen hebben. Daarom is er de tweede dag gelanceerd vanaf een 10 cm hoog platform. Om het effect van deze verlaging te kunnen omrekenen naar alle metingen is er met de Kojak 26" op 5 bar een drietal runs gemaakt vanaf het hoge platform. Na verlaging van het platform is er weer gerold. De beide waarden kwamen op exact dezelfde waarde uit. Het verschil blijkt 40,32% te zijn. Dit is dan ook de correctiefactor die je in de spreadsheet ziet.
Voor de bepaling van de 'winnaars' zijn de beide waarden opgeteld en door twee gedeeld. Steeds is de langste uitrolafstand genomen.
Dit betekent natuurlijk niet dat de 'snelste' waarde ook door iedere fietser moet worden gebruikt. Vaak rolt één bar minder druk nauwelijks minder ver. Dit levert meer comfort en minder dribbel neigingen op.

Bandentest 20" en 26" tire review

Vanmorgen om negen uur zetten we de proefnemingen voort. We hebben nog drie 26 inch banden te testen en daarna gaan door we door met 20" banden. Eerst rollen we met de Kojak 26" op 5 bar een drietal runs met het platform op de hoge stand van 15,5 cm. Omdat de Durano's 26 inch naar verwachting een langere uitrol afstand hebben dan 60 meter moet het platform lager worden ingesteld. De gang is namelijk niet langer dan 58 meter.
De nieuwe stand van het platform is 10 cm hoog. Weer rollen we drie keer met dezelfde Kojak 26" uit en leggen de afstand vast.
Het verschil in afstand wordt straks voor alle banden verrekend om tot vergelijkbare afstanden te kopen.

Draad- of vouwbanden?
Vooraf zou ik gedacht hebben dat de flink lichtere vouwbanden lichter lopen. Niets is minder waar. Durano 20" draadbanden lopen bij relatief lage drukken 20% lichter dan hun vouwbroertje, bij hogere drukken 10% lichter. Durano 26" draadbanden lopen bij lage drukken 10% lichter dan de Durano vouwbanden. Bij hogere drukken worden de verschillen kleiner, maar zijn altijd nog 5%. Wel is de draadband Durano geen 28 maar 35 mm breed. Met dank aan Paul Dijs die dit heel scherp opmerkte.

Vredestein S-lick
De laatste 26" band die wij testen is de Vredestein S-lick 35 mm. Deze band valt op door zijn lichte loop, zeker omdat het een relatief smalle band is. De S-lick loopt zelfs 10% lichter dan de 50 mm bredere Kojak 26". De S-lick is voor onder de 10 euro te koop bij Fietspunt.nl.

Kojak versus Vredestein HPV
De Kojak is getest tot 8 bar. Dat is duidelijk teveel van het goede. De band loopt op 8 bar minder ver dan op 7 bar.
In eerdere tests bleken de Vredestein HPV banden bepaald niet te overtuigen. Deze tests zijn toen bij veel lagere temperaturen gedaan op wat ruwer wegdek en met 19 mm velgen onder de Quest. In de gang waar wij testen is het gemiddeld 23 gr. C. Op de relatief gladde vloer en met 25 mm brede velgen wint de HPV het glansrijk van de Kojak 35 mm. De HPV loopt maar liefst 10% verder dan de Kojak vouwband. De verschillen met de Kojak draad zijn beperkter, maar altijd nog 5%.
De HPV is zeer voordelig bij Velomobiel.nl te koop.

Al met al opvallende resultaten waar niet alleen wij van opkijken maar ook Velomobiel.nl en Fietspunt.nl door verrast zullen zijn.
De uitwerking in tabellen volgt later.

Volgende tests
Volgende tests zullen worden gedaan met Joe Sealant latex toevoeging aan bijv. de Furious Fred zonder anti-lek. Wij willen dat doen naast de Furious Fred met anti-lek. Bandenfabrikant Continental heeft zich bij mij gemeld met de vraag of wij voor hen nieuwe 20" en 26" banden willen testen. Zij waren niet blij met de slechte resultaten van hun SportContact. Hun nieuwe banden zijn gebaseerd op de Grand Prix 4000S banden, de snelste banden in 28 inch. Wij zijn de beroerdsten niet, dus dat gaan we natuurlijk doen :).

Allereerst wil ik de directie van InstallatieWerk in Heerhugowaard bedanken. Zij stelden ons belangeloos hun faciliteiten, koffie en gereedschap beschikbaar. Een woord van dank aan Kees van Hattem en Jan Geel is hier op zijn plaats. Op de mooiste fietsdagen van dit jaar zitten de mannen binnen en testen rubber.