zaterdag 27 maart 2010

9 Questen halen 1 nieuwe

Vanmorgen om even half negen staat Marcel Beekmans voor de deur. Als ik niet snel genoeg open doe, klimt ie direct in de telefoon. Tot mijn verrassing staat even later ook Kees van Hattem voor de boerderij. Hij is uit pure opwinding veel te vroeg wakker en heeft alle tijd om eerst naar De Woude te fietsen.
Even na half negen brengt de pont ons naar het vasteland. Het is zwaar bewolkt, wind 4 Bft uit het westen en het is met 8 graden C. maar liefst 10 graden kouder dan gisteren. Eerst rijden we naar Driehuizen waar Sebastiaan al klaar staat. Direct door dan maar.
Via Schermerhorn door de Mijzenpolder op naar Avenhorn waar Hans Woerlee aansluit.
Het tempo ligt regelmatig hoog in de dertig, soms 40 km per uur. Kees van Hattem meldt dat 'de kofiie' zojuist uit Heerhugowaard is vertrokken en dat we langzamer moeten rijden om te lang wachten te voorkomen. Om 5 over tien, net anderhalf uur dus, zijn we bij het begin van de dijk Enkhuizen - Lelystad en zijn de eerste 45 km al onder de wielen doorgevlogen.
Peter Meijer, Cees Roozendaal, Jan Geel en Pé Koomen komen even later en maken de escorte compleet.
Marian van Hattem heeft koffie, thee en lekkere koek klaar en we laten ons dit goed smaken. Dan snel weer in de fiets, het is koud en winderig op de dijk.
Zoals meestal gaat er een kopgroep op avontuur en zij lopen een eind weg. Ik blijf dit keer bij Kees. Het aluminium bakje boven de trekkende ketting veroorzaakt bij iedere pedaalslag een tik. Ik geef het bakje een tik met mijn voet, maar het wordt alleen maar erger. Als laatste rit niet zo leuk om in zo'n lawaaipapagaai te rijden. Ik blijk ook vóór niet meer te kunnen schakelen, rijden op het middelste blad is het parool. Niet slim van Wim.
Bij Velomobiel.nl is het gezellig druk. Er worden net twee nieuwe Strada's afgeleverd.
Ik begin met het leeghalen van de 305. Daar zit nogal wat in, omdat alle standaard spullen zoals de pomp, plakspullen, laadapparaat, reserveaccu e.d. moeten worden afgeleverd bij de Q305.
Allert wijst me mijn nieuwe fiets aan en uiteraard kijk ik direct of de romp mooi strak is. Dat is redelijk in orde al is de Q305 strakker. Mooie details in de nieuwe Q404 zijn de carbon ketting afscherming en de nieuwe SRAM X0 derailleur. Mooie carbon onderdelen die nadat het kapje er opgezet is niet meer te zien zullen zijn. Ook de inbouw van het draagoog, geflankeerd door 4 remlicht LEDs en 2 verlichting LEDs is heel mooi gedaan. Een foto volgt nog.
Ymte zet koffie en we laten ons de door mij meegebrachte gevulde koeken goed smaken.
Guus van Schoot zet de pedalen over, Kees van Hattem haalt de onderarmsteunen uit de Q305 en ik help met het verwisselen van de banden.
We ontmoeten Niels Vogel, hij komt zijn gerepareerde fiets ophalen. Allert legt uit hoe de reparatie is gebeurd. Er is een geheel nieuwe neus opgezet. Dit is prachtig gedaan, er is werkelijk niets van te zien.
Ik maak een proefritje en merk direct hoe strak de nieuwe Quest stuurt. Direct gevolg van de 25 mm brede velgen. Wel zijn deze velgen 100 gram zwaarder en met de 250 gram extra van de grotere remtrommels zijn de wielen op slechte wegen iets beweeglijker. De remwerking is er wel flink op vooruit gegaan. De grote trommels en de Jagwire bekabeling werken echt.
Helaas is het kleine voorblad niet te schakelen. Dit is in combinatie met een 57-tands grootste voorblad een bekend probleem. Nu natuurlijk niet, straks in Ierland wel. Tegen die tijd zal ik het 57-tands blad vervangen door een 53-tands. Ook de 28-tands die nu achter het grootste kransje is, zal dan worden vervangen door een 34-tands exemplaar.
Als er aan de fiets van Peter en Hans wat kleine klusjes zijn gedaan wordt de groep onrustig en we vertrekken tegen wind naar het noorden.
Als de voorste rijders net op de sluis rijden belt Sebastiaan dat Cees Roozendaal een gebroken ketting heeft. Dat kost wat tijd omdat de ketting achter de fiets van Cees aansleept en er dus weer helemaal ingeregen moet worden. Kees van Hattem heeft een goede kettingpons mee en de reparatie kan in eigen beheer uitgevoerd worden.
Pé komt door de vertraging in tijdnood en gaat alleen naar Middenmeer.
Als de groep weer compleet is rijden we het eerste stuk voor de wind. 40 km/u is voor iedereen goed te doen. De snelheid blijft vrij hoog tot Enkhuizen waar we even pauzeren. Peter, Jan en Cees gaan noordwaarts, Kees, Hans, Sebastiaan, Marcel en ik gaan richting Hoorn. Er wordt tegen wind flink doorgestampt. Kees had vanmorgen in Hoorn een illegale afsnijding gereden, nu doen we dit allemaal. Automobilisten zijn er niet zo van gediend en toeteren.
Bij Schardam gaat Marcel richting Purmerend. In Avenhorn rijdt Kees alleen naar Heerhugowaard, Sebastiaan, Hans en ik duiken de Mijzenpolder in. Dat gaat met 35 km/u tegen de pittige wind in nog behoorlijk hard. Als Sebastiaan na Schermerhorn de stal ruikt en voorop gaat rijden, gaat het nog iets harder.
Het laatste stuk naar De Woude gaat iets langzamer, het muntje van Hans begint op te raken. Niet gek natuurlijk na ruim 200 km.
Quest 404 staat veilig in de garage. Mooie rit in uitstekend gezelschap, bedankt mannen!
Quest 305 heeft 10404 km afgelegd en zal door Velomobiel.nl worden vertroeteld t.b.v. de nieuwe eigenaar die 3 april bekend zal zijn.