maandag 18 januari 2010

Remmen vergeleken, ijs en nalatige gemeente

Tegen de middag is Kees op De Woude. Ik moet mijn rijbewijs vernieuwen, dat moet in Limmen, en wil dat wel even met de fiets doen. Mijn rijbewijs is al ruim een half jaar verlopen en dan mag je natuurlijk niet meer rijden ;). Ook kunnen we mooi de remmen van Kees' nieuwe Quest vergelijken met die van de mijne.
Het is bijzonder somber weer maar de temperatuur is met 4 gr. C. wel prettig.
Op het betonnen fietspad bij Krommenie doen we de eerste remproeven. We rijden naast elkaar met 30 km/u. Met de hand aan de remgreep tel ik af 3..2..1. Bij 1 vol in de remmen en wat blijkt? Er is geen verschil. We staan keurig naast elkaar stil.
We doen dit nog een keer op het betonnen gedeelte en weer staan we naast elkaar stil. Ditzelfde herhaalt zich op het asfalt. We rijden daar 33 km/u en ook nu weer is er geen verschil in remafstand. Kees is wat teleurgesteld maar zegt dat zijn nieuwe fiets wel beter remt dan zijn vorige. Zelf denk ik dat Kees' nieuwe fiets nog wel beter gaat remmen. Hij heeft er nog geen 100 km mee gereden en als ie al geremd heeft is dat heel licht. Kees' remschoenen moeten nog inlopen op de trommels.

In Limmen blijkt bij de gemeente dat er in het scherm van de balie medewerkster staat dat ik een 'eigen verklaring', een opsomming van medische vragen moet invullen. 'Dat is u per brief door het CBR aangekondigd'. 'Ook heeft u van de RDW zes weken voor het verlopen van uw rijbewijs een brief gekregen dat uw rijbewijs gaat verlopen'. Lieve mevrouw, ik heb geen brief ontvangen, noch van het CBR, noch van de RDW. Nu is het zo dat wij anderhalf jaar voordat ik deze brieven zou moeten ontvangen, zijn verhuisd. Dat is niet doorgegeven door de gemeente aan het CBR en de RDW. Het probleem van een slapende gemeente hebben we eerder meegemaakt. Een half jaar geleden meldt het Hoogheemraadschap dat wij 'illegaal onze boerderij in een dijklichaam hebben gebouwd'. De gemeente Castricum had de vergunning aanvragen door moeten sturen naar het Hoogheemraadschap. Door dit verzuim moeten wij achteraf alles 'legaliseren'. Heel veel papierwerk en extra kosten zijn het gevolg.

De gemeente gaat het CBR bellen maar voordat daar antwoord op komt gaan we weer naar huis. Nog geen kilometer onderweg belt de gemeente en zegt dat die 'eigen verklaring' echt moet worden ingevuld. Rechtsomkeert en na afdracht van € 20,50 krijg ik de blanco eigen verklaring mee.

Het weer is zo mogelijk nog somberder geworden. Het zicht is nog maar een paar honderd meter en het miezert. Gelukkig vaart het pontje over het Noord-Hollands kanaal wel. Amid, de altijd vriendelijke pontbaas, loopt trots met een draagbare marifoon. Op kanaal 10 kan hij iedere binnenvaart schipper die de pontkabels kapot dreigt te varen tijdig waarschuwen. Wel een beetje mosterd na de maaltijd, de kabels zijn in de afgelopen jaren regelmatig kapot gevaren. Dit jaar komt er een vrij varende pont.
Het afrijden van de pont kan beter met schaatsen dan met fietsschoenen. 8 cm dikke ijsschotsen zijn door de pont de wal opgeschoven.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Update rijbewijs 19-1-2010 11.55 uur
Vanmorgen een afspraak gemaakt met de oogarts. Toch heb ik niet helemaal een goed gevoel bij deze verplichte medische keuring. Het CBR in Amsterdam maar eens gebeld. Daar komt de aap snel uit de mouw. De gemeente Castricum heeft 10 jaar geleden een fout gemaakt en ten onrechte zelf een vinkje gezet op 'ja' voor medische keuring.
Ik bel de gemeente en zij zullen het recht zetten. Even later belt mevrouw Verduin van de gemeente dat dit inderdaad gebeurd is. De oogarts weer afgebeld. Waarom de gemeente, zij hebben gisteren ook met het CBR gebeld, niet zelf achter hun fout zijn gekomen blijft in het midden.